Check the settings 15 حقیقت جالب درباره تاریخ کفش

15 حقیقت جالب درباره تاریخ کفش

history

نقاشی های موجود در غاری در اسپانیا که دارای قدمتی بیش...

 

1- قدمت کفش

نقاشی های موجود در غاری در اسپانیا که دارای قدمتی بیش از 15000 سال هست انسانهایی را نشان می دهد که پوست حیوانات را دور پاهای خود پیچیده اند . بدن یک مرد یخی متعلق به 5000 سال پیش که به خوبی حفظ شده است ، پوششی چرمی به پا دارد که با کاه و پوشال پر شده است.

. در بین النهرین ( 1200 تا 1600 سال قبل از میلاد ) یک نوع کفش نرم توسط مردم کوهستان که در مرز ایران زندگی می کردند پوشیده می شد .

mhm49581-copy

2- کفش های قدیم فقط برای پایپوش بودن ساخته شده اند

 با نگاهی به کفش هایی از نقاط مختلف جهان ، می توان تشابهات غیرقابل انکاری را مشاهده کرد . هنگامی که ونیزی ها چوپین می پوشیدند ، ژاپنی ها روی کفش های چوبی پاشنه بلندی به نام گیتا راه می رفتند . اگرچه شکل کفش ها کمی متفاوت می باشند ولی ایده استفاده از آن ها یکسان است.

می توان نتیجه گرفت هدف از ساخت کفش در گذشته صرفا پوشش پا متناسب با جغرافیا و آب و هوای منطقه بوده است.

3. در گذشته کفش ها نشانگر شغل یا طبقه اجتماعی بودند

در مصر باستان ، برده ها کفش نداشتند و یا صندل هایی به پا می کردند که از برگ درخت نخل درست شده بودند . اشخاص غیر اشرافی صندل هایی از جنس پاپیروس به پا داشتند . افراد متعلق به طبقه بالاتر اجازه داشتند تا صندل های نوک تیز بپوشند . رنگ های قرمز و زرد فقط به بالاترین سطح جامعه اختصاص داشت . فهمیدن اینکه فردی از کدام طبقه اجتماعی می باشد بسیار آسان بود چون به راحتی با نگاه کردن به کفش هایی که پوشیده بودند می توانستید آن را بفهمید .

000-207-kp-010

4.دو پای چپ

تا سال 1818 هنوز کفشی برای پای راست ساخته نشده بود . تا آن زمان ، هیچ فرقی بین کفش هایی که برای پای راست یا چپ ساخته می شدند وجود نداشت . اولین جفت کفشی که هم برای پای راست و هم چپ بود در فیلیپین ساخته شد . معلوم می شود که تا آن زمان کفش ها به صرف راحتی پا ساخته نمی شدند .

5. کفش های چوبی

clogs

کفش چوبی که کلاگ نیز نامیده می شود در هلند ساخته شد بدلیل پایین بودن از سطح دریا ، مناطق باتلاقی زیادی در این کشور وجود دارد . هلندی ها فهمیدند که کفش های چرمی در این منطقه خیس شده و به راحتی خراب می شوند ، به این دلیل است که آن ها کلاگ های چوبی را طراحی کردند . هنوز هم یک عادت مرسوم برای پوشیدن این کفش ها وجود دارد ، ولی به هر حال هیچ وقت از این کفش ها در داخل منازل و اماکن استفاده نمی شود . همه کفش های چوبی در بیرون محل اقامت افراد ردیف می شوند و تنها پاهایی که با جوراب های ساق بلند پوشیده شده اند اجازه ورود به خانه را دارند .

Native-girls-wearing-wooden-shoes.-Marken-Island-around-1890-lrg

6. موزه کفش

تنها موزه کفش در آمریکای شمالی در تورنتو ، آنتاریو واقع شده است . ویترین های کفش این موزه تا بیش از 4500 سال را پوشش می دهند . موزه کفش باتا کفش های نمایش داده شده را توسط سونجا باتا گردآوری کرده است .

7. بعضی از کفش ها برای پوشیده شدن خطرناک می باشند

در طی قرن 16 ام ، زنان اشرافی شروع به پوشیدن کفش هایی کردند که پاشنه های بسیار بلندی داشتند . پاشنه های برخی از این کفش ها تا حدی بلند بودند که زنان برای راه رفتن از خدمتکاران خود کمک می گرفتند . بعد از این ، چوب پاهایی مانند کفش اختراع شدند و در ونیز جار و جنجال به راه انداختند . برخی از زنان از این کفش ها می پوشیدند و بلندی پاشنه ها آنقدر مضحک بود که قانون مجبور شد تا اندازه پاشنه کفش های زنانه را محدود سازد . ممکن بود زنان به خاطر کفش هایشان آسیب هایی جدی ببینند . امروزه نیز طراحان دوست دارند تا کفش هایی ظالمانه درست کنند . الکساندر مک کوئین یک پاشنه 10 اینچی ( 25 سانتی ) ساخت ، که با نام پاشنه آرمادیلو شناخته می شود ، تا در نمایش مد سال 2010 پوشیده شود . مدل ها پوشیدن این کفش ها را نپذیرفتند چون بسیار خطرناک بود .

shoe10

8. شما این کفش ها را خواهید پوشید ! قانون این است

پادشاهان به طور معمول مدل کفش هایی را که مردم باید یا نباید می پوشیدند را به آنها دیکته می کردند . و البته معمولا پشت این قوانین عجیب دلایلی وجود داشته است :در انگلیس ، هنری هشتم کفش های گشاد را رایج کرد . او قانونی صادر کرد تا کفش هایی با گشادی 6 اینچ ( 15 سانت ) پوشیده شود ـ تصور می شود که دلیل این امر این بود که پادشاه بتواند پاهای مبتلا به نقرس خود را بپوشاند . لوئی 14 ام  ، که با عنوان پادشاه خورشید نیز شناخته می شود ، تنها 1 متر و 63 سانتی متر قد داشت . او به خاطر قد کوتاهش کفش های پاشنه بلند را مد و پوشیدن آن را برای مردان الزامی کرد .

9. کفش های عروسی

برخی رسوم عجیب پیرامون جشن ازدواج و کفش عبارتند از :

• در مجارستان داماد شراب را داخل کفش عروس ریخته و آن را به او می نوشاند .

• در چین ، یکی از کفش های عروس از پشت بام به پایین انداخته می شود . کفش باید قرمز باشد و این خوشبختی را برای زوج به ارمغان می آورد .

• در قرون وسطی ، پدر عروس و داماد مراسم کفش برگزار می کردند . در مراسم ازدواج ، عروس کفش را به پا می کرد تا نشان دهد که حالا دیگر دارایی داماد می باشد .

10. نمی توانم چکمه هایم را پیدا کنم

" یک قدم کوچک برای انسان ، یک خیز عظیم برای نوع بشر " سخن معروف نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)می باشد ، اولین انسانی که پا روی کره ماه گذاشت . چکمه هایی که او هنگام برداشتن اولین قدم هایش بر روی ماه به پا داشت حالا جایی در فضا شناور هستند . چکمه های او قبل از برگشتن به زمین و به دلیل ترس از آلودگی دور انداخته شدند .

Buzz-Aldrin-Visor-Reflects-Neil-Armstrong

11. گران قیمت ترین کفش تا به امروز

برخی افراد حاظر هستند تا برای یک جفت کفش که می خواهند مال آنها باشد پول بسیار زیادی بپردازند . گرانترین جفت کفش به مبلغ 660000دلار آمریکا فروخته شد . آنها رابی اسلیپر ( نوعی کفش ) بودند که توسط جودی گارلند در فیلم جادوگر شهر اوز ( the Wizard of Oz)پوشیده شده بودند . این کفش در حراجی 12 ام ژوئن سال 2000 به فروش رسید .

 

replica-of-judy-garlands-ruby-slippers-from-the-wizard-of-oz

12-معروف شدن آدیداس

Jessie Owens

آدیداس بعد از اینکه جسی اونز 4 مدال طلا در المپیک 1936 کسب کرد در حالی که آدیداس به پا داشت ، معروف شد .

jesse-owens

13-ماشین آلات ساخت کفش

جان ارنست متزلیگر یک روش اتوماتیک برای تولید کفش های بادوام را ایجاد کرد و تولید انبوهی از کفش های مقرون به صرفه را ممکن ساخت .

لیمن رید بلیک یک مخترع آمریکایی بود که ماشین دوزندگی را برای دوختن کفی کفش به قسمت بالایی آن اختراع کرد . او در سال 1858برای ماشین دوزندگی خاص خود حق ثبت اختراع دریافت کرد .

دیگر اختراع ثبت شده در 24 ژانویه سال 1817، ماشین گودییر ولت آقای چارلز گودییر بود ، یک ماشین برای دوختن چکمه و کفش .

14-بند کفش

اگلت یا نوک بند کفش یک لوله پلاستیکی یا پارچه ای است که انتهای بند کفش را چسبانده و می بندد تا از سائیده شدن جلوگیری کرده و به بند کفش اجازه دهد تا از سوراخ های کفش به راحتی عبور کند . این نشات گرفته از کلمه لاتین " نیدل " ( به معنای سوزن ) می باشد . بند کفش های مدرن ( بند ها و سوراخ های کفش ) برای اولین بار در سال 1790 در انگلستان اختراع شدند ( اولین تاریخ ثبت شده 27 ام مارس ) . قبل از بند کفش ، کفش ها به طور معمول با سگک ها محکم می شدند .

15-پاشنه پلاستیکی

اولین پاشنه پلاستیکی برای کفش در 24 ژانویه 1899 توسط هامفری اوسالیوان ایرلندی ـ آمریکایی ابداع شد . اوسالیوان اختراع پاشنه پلاستیکی را که طول عمر بیشتری نسبت به پاشنه چرمی دارد به ثبت رساند . الیجا مک کوی یک اصلاح در مورد پاشنه پلاستیکی ابداع کرد .

Tags: کفش طبی کفی طبی مراقبت از پا کفش طبی دکترشول کاهش وزن کفش دیابتی کفش نرم و راحت دیسک کمر پاهای دیابتی قوس کف پا کف پای صاف زانو درد زانو درد و علت های آن کفش طبی برای زانو درد زانو بند برای زانو درد کفش تنگ بونیون یا قوز شست پا میخچه انگشت چکشی پا پای دیابتی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید