Check the settings فاشیای پا Plantar Fasciitis

فاشیای پا Plantar Fasciitis

نوار ( فاشیا ) کف پا ، یک بافت کلفت در کف پا می باشد . این بافت استخوان پاشنه را به انگشتان متصل و قوس کف پا را ایجاد می کند . وقتی این بافت ورم نموده و یا ملتهب می شود ، این عارضه فاسیتیز کف پا نامیده می شود

دلایل

فاشیای کف پا زمانی رخ می دهد که نوار کلفتی از بافت در کف پا بیش از حد کشیده شده یا مورد استفاده قرار گیرد . این امر می تواند دردناک بوده و راه رفتن را بسیار مشکل سازد .
 شما مستعد ابتلا به فاسیتیز کف پا هستید اگر :
 مشکلات قوس کف پا دارید ( کف پا صاف و یا قوس زیاد کف پا )
 در مسافت های طولانی ، سرازیری یا روی سطح ناهموار می دوید
 چاق هستید یا ناگهان اضافه وزن پیدا کرده اید
 تاندون آشیل سفتی دارید ( تاندونی که ماهیچه های ساق را به پاشنه وصل می کند )
 کفش هایی می پوشید که از قوس کف پا به خوبی حمایت نکرده یا کف نرمی دارند
 فعالیت های خود را تغییر داده اید
 فاشیای کف پا هم در مردان و هم در زنان مشاهده می شود . اگرچه ، این عارضه اغلب مردان فعال در سنین 40 تا 70 سال را تحت تاثیر قرار می دهد . فاسیتیز کف پا یکی از شایع ترین شکایات بخش ارتوپدی یا استخوان پزشکی در مورد پا می باشد .
 تصور می شد که فاشیای کف پا به طور معمول به دلیل وجود خار پاشنه بروز می کند . به هر حال تحقیقات نشان می دهند که دلیل این نیست . در آزمایش اشعه ایکس ، خار پاشنه هم در افراد مبتلا و هم افراد غیر مبتلا به فاسیتیز کف پا مشاهده می شود .

علائم

متداول ترین علائم شامل درد و سفتی در کف پاشنه می باشد . درد پاشنه می تواند کند یا تیز باشد . کف پا نیز ممکن است خارش و سوزش پیدا کند .
 درد اغلب شدید است :
 هنگام صبح وقتی اولین قدم ها را برمی دارید
 بعد از مدتی نشستن یا ایستادن
 هنگام بالا رفتن از پله ها
 بعد از فعالیت شدید
 درد می تواند به آرامی و به مرور زمان ایجاد شود و یا بعد از یک فعالیت شدید به طور ناگهانی بروز کند .

تست ها و آزمایشات

پزشک یا مراقب شما یک آزمایش فیزیکی بر روی شما انجام خواهد داد . این آزمایش می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد :
 نازک یا لطیف بودن کف پا شما
 کف پا صاف یا قوس زیاد کف پا
 آماس یا قرمزی ملایم پا
 سفتی یا شقی قوس کف پا شما
 آزمایش اشعه ایکس نیز می تواند برای جلوگیری از مشکلات دیگر صورت بگیرد .

مراقبت کننده سلامت شما اغلب در ابتدا این مراحل را توصیه خواهد کرد :
 مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب
 ورزش های کششی پاشنه و پا
 آتل یا بانداژ ( اسپلینت) مخصوص شب برای پوشیدن در حین خواب جهت کشش پا
 استراحت تا حد ممکن برای حداقل یک هفته
 پوشیدن کفش هایی با حمایت مناسب از قوس پا و دارای پد یا لایه کوسنی
 مراحل دیگر برای تسکین و آرام نمودن درد عبارتند از :
 گذاشتن یخ روی محل دردناک . این کار را حداقل دو بار در روز برای 10 تا 15 دقیقه انجام دهید ، بهتر است این کار اغلب در ساعات ابتدایی روز صورت گیرد .
 استفاده از هیل کاپ ( قالب پاشنه ) و فلت پد را در قسمت پاشنه امتحان کنید و یا از آن ها در داخل کفش استفاده کنید .
 از بانداژ یا آتل شبانه برای ایجاد کشش در بافت فاسیا آسیب دیده استفاده کنید و اجازه دهید تا درمان صورت بگیرد .
 اگر این درمان ها مفید واقع نشد ، مراقب شما ممکن است این موارد را پیشنهاد کند :
 پوشیدن بوت کست ، که شبیه چکمه اسکی است ، برای 3 تا 6 هفته . در موقع استحمام می تواند از پا خارج شود .
 وسایل داخلی کفش که به صورت سفارشی ساخته می شود ( ارتوتیکز )
 تزریق استروید به پاشنه
 در برخی مواقع جراحی پا مورد نیاز است .

چشم انداز ( پیش بینی بیماری )

درمان های بدون جراحی تقریبا همیشه درد را بهبود می بخشند . درمان می تواند تا قبل از اینکه علائم بهبود یابند به مدت چندین ماه تا 2 سال طول بکشد . بیشتر بیماران در عرض 9 ماه بهتر می شوند . برخی افراد برای رهایی از درد به جراحی نیاز دارند .
 پیشگیری
استفاده از صندل ها و کفش های راحت با کف آناتومیک و قوس استاندارد در طول روز بهترین راه پیشگیری می باشد.

Image courtesy of:plantar fasciitis