Check the settings بیماری های سیستمیک پا

بیماری های سیستمیک پا

top foot systemic problems

پاها می توانند بازتابی از سلامت عمومی بدن باشند . اگر آنها آسیب ببینند ، امکان دارد نشانگر وضعیت های خطرناکتری باشد .

بنابراین توجه به علایم هشداردهنده ، بسیار حایز اهمیت است . از  عمده ترین بیماریهای سیستمیکی که با پا در ارتباطند  ، می توان به دیابت ، آرتریت ، چاقی و نقرس و ... اشاره نمود . در این بخش ابتدا در مورد دیابت که بسیار شایع است ، به تفصیل صحبت می نماییم ؛ سپس  نگاهی گذرا به سایر اختلالات سیستمیک خواهیم داشت .

دیابت (Diabetes) :

ديابت بيماري نسبتاً شايعي استكه بمرور عوارض مختلفي را ايجاد مي‌كند. يكي ازخطرناك‌ترين عوارض ديابت ايجاد زخمهاي مزمن در پامي‌باشد كه نهايتاً مي‌تواند منجر به قطع عضوگردد. بطوريكه بعد از جراحات منجر به قطع عضو،ديابت شايعترين عامل قطع عضو اندام تحتاني است.

قطع عضو يك اندام با توجه بهفشاري كه به اندام مقابل وارد مي‌سازد نهايتاًمي‌تواند باعث قطع عضو اندام مقابل نيزگردد.  هزينه‌هاي وارد به فرد و جامعه چه از نظر روحي وجسمي و يا اقتصادي و امكان پيشگيري ازاين عوارضباعث ايجاد درمانگاههاي خاص جهت پيشگيري و درمانبيماريهاي پا در بيماران ديابتي در كشورهايپيشرفته شده است.

اساس كار اين درمانگاهها آموزشبيماران است. با شناخت علل ايجاد زخمها و رعايتدستورات ساده تا حدود زيادي  مي‌توان ازايجاد زخمهاي پا و نهايتاً قطع عضو بيماران ديابتيپيشگيري نمود.

از افراد مبتلا به ديابت به عللمختلفي در معرض زخمهاي پا مي‌باشند. معمولاً چندعامل دست به دست هم داده و نهايتاً باعث ايجاد زخممي‌گردند كه در صورت عدم بررسي و درمان به موقعمي‌تواند براي فرد عوارض خطرناكي را به همراهداشته باشد. از مهمترين عوامل زمينه ساز مي‌توانبه درگيري اعصاب محيطي اشاره نمود كه باعث كاهش حسدر پاها شده و فرد را در معرض آسيب قرار مي‌دهد. ساير علل شامل آسيب‌هاي جزئي و مكرر، خراشيدگي‌هايپوستي، عفونت، اختلال عروق خوني در اندام تحتاني واشكال در بهبود زخم‌مي‌باشد. حذف يك يا چند عاملمي‌تواند باعث كاهش ايجاد زخمهاي ديابتي گردد. توصيه‌هاي زير بطور كلي براي تمام افراد مبتلا بهديابت ارائه گرديده است و بهتر است در هر مورد ازپزشك خود راهنمائي‌هاي لازم را در خواست كنيد.

آرتریت (Arthritis):

آرتریت یکی از سرسام آورترین بیماریهای موجود است که در آمریکا از هر هفت نفر یکی به آن مبتلاست و جالب اینکه در هر سنی بروز می یابد . اگر شما در مفاصل پاهایتان دچار دردی مقاوم یا پیشرونده هستید ، حتما به پزشک مراجعه کنید . وقتی که مفاصل پاها درگیر می شوند ، دارو ، فیزیوتراپی ، ورزش ، کنترل حرکات پا با پروتز های مخصوص ، انواع بریس، کفشهای طبی و راحتی و جراحی ، راهکارهایی برای تخفیف درد و هرچه نزدیکتر کردن کارکرد پا به عملکرد طبیعی می باشد .

نقرس (Gout) :

اگر شما مردی با سن بالای 30 سال هستید ( مخصوصا در خانواده ، سابقه فامیلی از نقرس وجود داشته باشد ) حمله دردناک و حاد در مفاصلتان ، بویژه در انگشت بزرگ ، ممکن است نشانه ای از یک مشکل عمده باشد . شما بسیار مستعد نقرس هستید . در صورت عدم درمان ، درد می تواند تا چند روز یا هفته ادامه پیدا کند  . نقرس یک بیماری پیچیده با منشا نامعلوم است ،

که با سطوح بالای  اسید اوریک در  خون در  ارتباط  است .  دریافت  درمان

دارویی به علت احتمال عوارض ناتوان کننده ، بسیار حایز اهمیت است .

چاقی (Obesity) :

از آنجایی که پاها کل وزن بدن را تحمل می نمایند ، افرادچاق به احتمال فراوان دچار مشکلات پا خواخند شد . وقتی که شما راه می روید ، فشار روی پاها بیش از آنچه که وزن بدن وارد می کند ، است . هنگام دویدن این فشار می تواند به چهار برابر برسد . اگر شما چاق هستید ، با مواجهه با هرگونه احساس ناراحتی در پا به پزشک مراجعه کنید .

سایر بیماریها :

از دیگر اختلالاتی که بروزشان میتوانند با مشکلاتی در پا شروع گردند ، می توان به تب روماتیسمی ، اختلالات گردش خون و بیماریهای عصبی اشاره نمود ؛ که در آینده در مورد آنها بحث خواهد شد .

اما به یاد داشته باشید ، کسانی که به مشکلات پای خود اهمیتی قایل نیستند ، بدون تردید به سایر نگرانیهای موجود در مورد سلامتیشان نیز توجهی نخواهند داشت

Image courtesy of:sydneycitypodiatry

Tags: کفش طبی کفی طبی مراقبت از پا کفش طبی دکترشول کاهش وزن کفش دیابتی کفش نرم و راحت دیسک کمر پاهای دیابتی قوس کف پا کف پای صاف زانو درد زانو درد و علت های آن کفش طبی برای زانو درد زانو بند برای زانو درد کفش تنگ بونیون یا قوز شست پا